Eurakoti ja Kirkkopiha menestyivät THL:n asia­kas­tyy­ty­väi­syys­ky­se­lys­sä

Yrjö ja Hanna Kotien Kirkkopiha ja Eurakoti menestyivät THL:n kansallisessa vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyssä

Eurassa ympärivuorokautisia vanhuspalveluita tarjoava palvelutalo Eurakoti ja Järvenpäässä monipuolisia kotiin annettavia ja yhteisöllisen asumisen vanhuspalveluita tarjoava palvelukoti Kirkkopiha ovat sijoittuneet THL:n asiakastyytyväisyyskyselyssä omilla alueillaan parhaat pisteet saavuttaneiden yksiköiden joukkoon. Valtakunnalliseen kyselyyn vastasi kaikkiaan 43 000 henkilöä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toteuttaa lakisääteisen Kerro palvelustasi -asiakastyytyväisyyskyselyn joka toinen vuosi. THL:n kyselyssä asiakkailta kysytään mielipidettä mm. riittävään avun ja palvelun määrään, ulkoiluun, turvallisuuden ja yksinäisyyden tunteisiin, ruokaan, virkistystoimintaan sekä toiveiden kuunteluun liittyen.   

Kuten monella muullakin palvelualalla, THL:n kyselyssä asiakkailta kysytään, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat saamaansa palvelua. Tämän NPS-mittarin tulos on Eurakodissa 73 ja Kirkkopihan osalta 65, mitkä ovat minkä tahansa alan palveluun verrattuna korkeita lukuja.   

THL:n kyselyssä on myös väittämä, jossa halutaan selvittää asiakkaiden elämäntyytyväisyyttä. 82 % Eurakodin asiakkaista oli joko melko tai täysin samaa mieltä väittämän ”Olen tyytyväinen nykyiseen elämääni” kanssa. Kirkkopihan asiakkaista samoin vastasi 84 %.  

Eurakodin asiakkaista 90 % oli täysin samaa mieltä väitteen ”Hoitajilla on riittävästi aikaa minulle”. Kirkkopihan asiakkaista puolestaan joko melko tai täysin samaa mieltä väitteen ”Minulla on turvallinen olo” kanssa oli 92 % asiakkaista.   

-Olen todella ylpeä näiden kahden Yrjö ja Hanna Kodin sijoittumisesta näin hienosti valtakunnallisessa vertailussa. Luvut kertovat, että olemme onnistuneet palvelemaan asiakkaitamme juuri heille sopivalla tavalla. Kiitos kuuluu Eurakodin ja Kirkkopihan työntekijöille ja johtajille. Nämä luvut ovat osoitus hyvästä johtamisesta ja siitä, että olemme onnistuneet kohtaamaan asiakkaamme hyvin, sanoo Yrjö ja Hanna Kotien hyvinvointipalveluiden toimitusjohtaja Sari Laakso.  

Kyselyn kaikki keskeiset tulokset löytyvät THL:n verkkosivuilta https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kerro-palvelustasi-kansallinen-vanhuspalvelujen-asiakastyytyvaisyyden-seuranta   

Lisätietoja:

Sari Laakso

Yrjö ja Hanna Kodit

sari.laakso@yrjojahanna.fi