Tietoomme on tullut, että organisaatiostamme salattuina lähetettyjen sähköpostiviestiemme salaustoiminto on ollut pois päältä 20.1.-7.4.2020 välisenä aikana IT-järjestelmämme toimittajan virheestä johtuen. Olemme toistaiseksi kieltäneet henkilöstöltämme salattujen sähköpostien lähettämisen, kunnes viestien tietoturvallinen lähettäminen on varmasti varmistettu.
Asiakkaillemme tarjottavan palvelun toteuttamiseksi lähetämme salattuina sähköpostiviesteinä asiakkaiden hoivaan tai asumiseen liittyvia asiakirjoja mm. terveydenhuollon henkilökunnalle, palvelun tilaajakunnalle tai asiakkaan omaiselle. Tällaiset viestit on siis em. aikana menneet vastaanottajalle tavallisena sähköpostina. Salatuiksi tarkoitettujen viestien (73 kpl) osuus koko viestimassastamme on ollut 0,66 %. Osassa viesteistä on ollut asiakkaita identifioivia henkilötietoja, joten heidän osaltaan kyse on tietoturvaloukkauksesta. Varsinaista tietovuotoa tai tietomurtoa ei kuitenkaan ole tapahtunut. Riski asiakkaiden henkilötietojen väärinkäyttöön on ollut pieni eikä meille ole tullut tietoa, että väärinkäytöksiä olisi tapahtunut. Pahoittelemme tapahtunutta, ja haluamme samalla kiittää valveutunutta omaista asian saattamisesta meidän tietoomme!
Olemme tehneet ilmoituksen tietoturvaloukkauksesta valvontaviranomaiselle eli tietosuojavaltuutetun toimistoon.
Lisätietoja tarvittaessa: Petri Kokkonen, toimitusjohtaja
tai Sirkku Rannikko, tietosuojavastaava