Vastauksena nettisivujemme kautta saamaamme asiakaspalautteeseen, koskien asukkaillemme tarjottavaa kauppa-apua:
Hei ja kiitokset viestistäsi sekä palautteestasi! Pyysit vastausta sähköpostitse, mutta et laittanut sähköpostiosoitettasi, joten vastaan nyt näin.
Valitettavasti en pysty ottamaan kantaa kyseiseen Facebook-keskusteluun, mutta viittaat viestissäsi Tuusulan Facebook-kanavaan, joten oletan kyseessä olevan Riihikallion palvelukeskuksen tarjoamat palvelut.
Riihikallion palvelukortteli Tuusulassa on ikäihmisille ja ikääntyneille tarkoitettu kokonaisuus, joka koostuu useammasta toisiinsa yhdyskäytävillä yhdistyvästä rakennuksesta. Kortteli tarjoaa asumista sekä palveluja ikääntyvien eri elämänvaiheisiin, itsenäisestä vuokra-asumisesta palveluasumiseen sekä ympärivuorokautiseen hoitoon. Valitettavasti olemme poikkeusoloista johtuen joutuneet rajoittamaan Riihikallion palvelukorttelissa vierailijoiden liikkumista niissä tiloissa, jotka virallisesti ovat asumispalveluyksikön tiloja eli joiden asukkaat ovat pääsääntöisesti palveluidemme piirissä. Muissa tiloissa asuvia ikääntyneitä olemme valtioneuvoston linjauksen mukaisesti suositelleet välttämään sosiaalisia kontakteja. Korttelissa asuu myös henkilöitä, joilla ns. normaalioloissa ei ole tarvetta Yrjö ja Hanna Kotien palveluille. Esimiehemme ja henkilökuntamme ovat kontaktoineet palvelukorttelin asukkaita sekä omaisia tiedustellen heiltä, tarvitsevatko he poikkeuksellisesti jossain arkitoiminnoissaan apuamme. Olemme myös ohjanneet sekä kannustaneet asukkaitamme vaihtoehtoisiin ratkaisuihin, joissa avustamme heitä mahdollisuuksien mukaan, osa suoritetaan myös veloituksetta.
Poikkeusolojen hinnastossamme on erilaisia palveluja arkiaskareisiin liittyen. Tuot esille erityisesti tarjoamamme kauppakassipalvelun. Tarjoamme asiakkaille kauppa-asiointeihin liittyen tarpeiden mukaista palvelua eri vaihtoehdoilla. Esimerkiksi hoitamalla kauppa-asioinnin heidän puolestaan, ts. käymme kaupassa sekä toimitamme tavarat kaappiin saakka, hintaan 8€/kerta, joka mielestämme on kohtuullinen korvaus poikkeusoloissa. Vertailun vuoksi esimerkiksi Tuusulan kunnan tiedotteessa mainittu Lähitaksi-palvelu perii asiakkaalta kauppa-asioinnista 15 €/alkava 30 minuuttia. Esille nostamasi 4€:n hintainen palvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka eivät jostain syystä kykene/halua noutaa joko kaupan tai omaisten toimittamia tavaroita eteisestä. Tällöin henkilökuntamme sovitusti noutaa tavarat ja toimittaa ne asiakkaalle kaappiin saakka, samalla voimme omaisten puolesta esimerkiksi seurata asiakkaan vointia tai huolehtia pilaantuneet ruoat pois kaapista. Asiakkaalla on mahdollisuus noutaa tavarat myös itse ja tarjoamamme palvelu on vapaaehtoinen vaihtoehto. Luonnollisesti asiakkaille, joilla on jo meiltä palveluita, pyritään tämäkin asia hoitamaan palveluun sisällytettynä ja esimerkiksi suunnitellun käynnin yhteydessä, jos se on mahdollista, ja tällöin tämä tapahtuu ilman erillisveloitusta.
Riihikallion palvelukorttelissa meillä on ryhmäkotiemme 46 asunnon lisäksi 145 asuntoa ikääntyneille ja tästä syystä esimerkiksi kauppakassien toimittamista voi olla kymmeniä kertoja viikossa muun hoitotyön lisäksi. Tällainen määrä ei valitettavasti hoidu muun työn ohessa ilman, että se vaikuttaisi asiakkaiden muiden palveluiden tuottamiseen ja turvaamiseen, vaan vaatii resursointia ja organisointia eli juuri mainitsemaasi eri tavalla toimimista, mutta myös lisähenkilökuntaa. Olemme kuitenkin yhteiskuntavastuullinen toimija ja näin poikkeusoloissa tarjoamme asiakkaille palvelua heidän tarpeensa mukaan omakustannusperiaatteella eli maksumme kattavat ainoastaan meille aiheutuneet lisäkustannukset.
Olemme pahoillamme, jos toimintamme on jollekin aiheuttanut hämmennystä sekä mielipahaa. Tiedämme, että poikkeusolot, vierailukiellot ja ikäihmisten suositus olla karanteeninomaisissa olosuhteissa aiheuttavat omaisille sekä läheisille murhetta ja huolta läheistensä hyvinvoinnista. Pyrimme kuitenkin näissä poikkeusoloissa parhaamme mukaan tukemaan ja auttamaan haavoittuvassa asemassa olevia henkilöitä arjessa selviytymisessä ja hyvinvointinsa huolehtimisesta ilman, että se aiheuttaisi heille myöskään suuria taloudellisia haasteita.
Ystävällisin terveisin,
Tanja Koivisto
Palvelu- ja myyntijohtaja